روزنوشت

 

ناتنی ها (60)

اطلاعات ناتنی

 

این روزها دریای مازندران ما، به سبب نشستی که سران کشورهای پیرامون این دریا در پیش دارند، بر سر زبان ها افتاده است.

داشتم به این نشست فکر می کردم که ناگهان فکر کردم که اگر می خواستند با من دربارۀ حال و هوا و ویژیگی های دریای مازندران مشورت کنند، نمی دانستم:

-         عمق متوسط این دریا چقدر است؟

-         کف دریا مرجانی است، یا شنی، سنگی و یا گلی؟

-         این دریا چند جزیره دارد؟

-         فعال ترین بندرش کدام است؟

-         میان بندرهای ایران و خارجی کشتی های مسافری هم رفت و آمد می کنند یا نه؟

-    دریای مازندران چند گونه ماهی دارد؟

-         اگر منابع زیرزمینی دارد، این منابع کدام ها هستند و در کجای دریا قرار گرفته اند؟

-         چند رود مهم و از کجا به این دریا می ریزند؟

-         آیا کف دریا گیاهانی هم دارد؟

-         کوسه و یا جانور دریایی خطرناک چطور؟

-         پرندگان مهاجر چند تالاب را در کرانه های این دریا می شناسند؟

واقعیت این است که ما به مرور، به برکت برنامه های مفید تلویزونی با اعماق دور افتاده ترین دریاچه ها و دریاها و اقیانوس های ریز و درشت آشنا شده ایم، الا خلیج همیشه فارس و دریای همیشه مازندران خودمان.

و لابد که اگر من در هیات نمایندگی ایران می بودم با دست خالی بر سر میز مذاکره نمی نشستم و قبلا از طریق سفارت های خودمان در پیرامون دریای مازندران اطلاعاتی ناتنی را کسب می کردم!

 

با فروتنی

پرویز رجبی